Ik als Bekende Nederlander

Tussen de bedrijven door krijg je aardig wat telefoontjes die de boel ophouden. Daarmee bedoel ik dat ze helemaal niets met je werk te maken hebben en toch werk-gerelateerd zijn. Vandaag ook weer. Ik werd gebeld door een programmadirecteur van RTL4 voor een tv programma.  Natuurlijk denk je eerst dat het eigenlijk Bananasplit is. Lichte paniek in mijn hoofd en de terugkerende gedachte dat ik me moest concentreren op het gesprek in plaats van gelijk aan Ralph Inbar of erger, Frans Bauer te denken. Meneer kwam met een heel verhaal over wat ze doen. Ik had het programma nooit gezien in ieder geval. Er ging bij mij geen belletje rinkelen dus het verhaal van meneer was uitgebreid. Ik ga het hier niet navertellen maar het kwam er op neer dat ik gevraagd werd om iets te vertellen over mijn werk naar aanleiding van een fictieve case. In dit geval iemand die een eigen bedrijf zou gaan starten. Zou ik daar iets over kunnen vertellen, op televisie. Nou ja, mijn ego is weer gestreeld en praten kan ik heus, dus ik antwoordde dat ik dat wel zou kunnen. Vooropgesteld dat ik door mijn zoon nog steeds last heb van het McDonalds syndroom (Hij is pas trots als ik net zo veel naamsbekendheid heb als de McDonalds), zie hiervoor mijn blog van al weer een aardig tijdje terug (niet gelijk op de link klikken, eerst dit blog even lezen aub) begon ik mijn kans om te shinen natuurlijk al te ruiken. clipart_televisie_animaatjes-165

In dit specifieke geval begon de programmadirecteur een verhaal te vertellen over alle kosten die er gemaakt moeten worden om een dergelijk programma op tv te krijgen en wat de kosten van de zendtijd bedragen per minuut. Geloof me…… ik stond aardig snel weer met beide benen op de grond. Ik ga wel naar de psych voor mijn syndroom! Maar…. en nu kwam het, de sponsoren van het programma die namen de kosten voor hun rekening en ik hoefde alleen bij te dragen aan de kosten van het bedrijfsfilmpje. Nu hadden ze mijn luisterend oor.

Inmiddels heb ik wel geleerd om niet gelijk nee of ja te brullen en omdat ik wist van iemand die aan dergelijke dingen ook wel eens had meegedaan besloot ik toch even te bellen en diegene zijn mening te vragen. Die kwam met een paar zinnige opmerkingen. Ten eerste moet je bedenken waar jouw doelgroep zich bevindt en ten tweede moet je je realiseren dat onder jouw gezicht niet continue jouw bedrijfslogo hangt want dat mag RTL helemaal niet doen. Dus waaraan betaal je dan? Alleen voor het maken van een bedrijfsfilmpje. Heb ik daar dan RTL4 voor nodig die met een Bekende Nederlander (ik zal deze BN-er waarschijnlijk wel weer niet kennen)  op mijn kantoor een filmpje komt maken. Nee dus.  Überhaupt had ik nooit eerder nagedacht over het belang van een bedrijfsfilmpje, want wat valt er te filmen op een (doodsaai) boekhoudkantoor? Dus waarom daar ugh euro aan uitgeven? Ik heb de programmadirecteur dan ook maar teruggebeld en vertelt dat ik het niet ga doen. Hoewel………

Misschien moeten we een andere insteek geven aan het hele gebeuren. Ik ga wel naar de studio van RLT4 en ga daar aan de desk zitten vertellen wat het (fiscaal) allemaal inhoudt om een eigen bedrijf te starten. Hoeven ze ook geen kosten te maken voor een bedrijfsfilm. Het RTL programma krijgt van mij dan gratis de knowledge, ik de bijbehorende fame. Da’s pas goed geregeld!

Wat vraagt u? Welk programma het was? Zoekt en gij zult vinden!